28 Temmuz 2014 Pazartesi

Dizilerde Tretman Eksikliği



Merhaba .. 
İyi Bayramlar diyeyim öncelikle... :)
Umarım bayramınız iyi geçiyordur. Sevdiklerinizle,mutlu mutlu...
Aman aman, Allah bozmasın, daim etsin inşallah.. :)



*****



Bugünün post konusu dizilerde tretman eksikliği... 
Bildiğimce, dilimin döndüğünce bahsetmek istedim bu konudan...
Yanlışım varsa affola şimdiden...




Dizi sektörü aldı başını gidiyor. 

Kış sezonu olabildiğince yoğundu. 
Bitenler... Başlayanlar... Asılı kalanlar... Sağ çıkanlar... 
Yaz sezonuna beklediğim kadar yoğun başlamadık açıkçası. Daha natural daha fresh giriş yaptık. 

Bu ağır almanın sebebi yeni sezona hızlı gireceğimizin bir sinyali de olabilir,kim bilir.
Nitekim de öyle olacak gibi. Şimdiden sezona giriş yapacak dizilerin listesi aldı başını gidiyor. 
Allah çalışanlara kolaylık,izleyenlere sabır versin. Çünkü bir çok diziler çakışacak ve bu iş (en azından benim için) büyük sıkıntı yaratacak. Ay bir de benim okulum,işim,derslerim,sınavlarım var ki.. Bunun arasına onca filmi onca diziyi nasıl sığdıracağım hiç bilmiyorum... 
Bakalım,kısmet. :)




Farkındaysanız biten dizilerin çoğunun temelinde sorun var.. Yani yanlış anlaşılmasın ama iskeletinde bir eksiklik var. Bunu hiç dizi izlemeyen,bu konuda hiç bilgisi olmayan insanlar bile anlayabilir.
-Ki ilk farkeden ben değilim... Bu konuyu twitterda @raninimanini dile getirmişti,ben de tretman eksikliği olduğunu düşünüyordum ve Ranini'den sonra yüz bularak ve belki de haddim olmayarak bu konudan bahsetmek istedim.

Şöyle düşünün bir bina yapıyorsunuz, dört dörtlük yapısı var,dışı kız gibi, kullandığınız malzemeler son model fakat, temeli çürük. 

O binadan ne hayır görebilirsiniz. 
O bina ne kadar süre ayakta kalabilir? 

Öncelikle mimarı sağlam olmalı ki çizimler kaliteli olsun,çizimler önemli, çizim bir binanın iskeletidir, sonra çalışanları, işçileri. Daha sonra malzemeleri sağlam olmalı ki  binanın temeli de otursun. Değil mi?

Diziyi de bir bina olarak düşünün...
Her şeyi ama her şeyi önemli.. En ince ayrıntısına kadar..
Yönetmeni,senaristi,yazılan senaryosu,ekibi,asistanları,kameranları,sesler,mekan seçimi... Hepsi..

Ama en önemli çizimi... Yani iskeleti.. Yani tretman !

Tretman bir dizide en önemli şey bence. Düşünsenize iskeletsiz bir binayı. Az önce anlattık nasıl sonuçlarla karşılaşabileceğimizi.




"Tretman ne ki" diye soranlara;

Sinopsisin biraz uzunu,senaryonun biraz kısasıdır. Daha açık bir dille söylemek gerekirse;
En fazla 20-25 sayfalık bir metindir -ki bunun 70-75 sayfa olabileceğini de söylerler. Dizi de neyin nasıl anlatılacağını açıklamaya yönelik bir metindir. Temelinde çok fazla ayrıntıya yer verilmez ama birkaç replik barındırabilir. Dizinin veya filmin nasıl başlayıp nasıl biteceğine yönelik ayrıntılar içerir. Şimdiki zamanda ve üçüncü kişi ağzıyla yazılır olaylar. Ayrıca dizide önemli karakterlerin betimlemesi ve karakterler arası ilişkiyi de anlatır.

Aslına bakılırsa senaryo ve tretman birbirinden farklı,ayrı şeyler değil. Tretman, senaryonun iskeleti ve dediğim gibi iskelet ne kadar sağlam olursa,senaryo da o kadar güçlü olur.

Yani kısaca;
Tretman projeyi yapımcılara ve ajanslara pazarlama metnidir.




Bilemiyorum.. Yani kimseye yargısız infaz yapmak istemem ama günümüz dizilerinin bir çoğunda tretman eksikliği görüyorum ben nedense. Tabi ki herkes yazmak zorunda değil ama yazılmadığı zaman da biraz havada kalıyor hissi verdi diziler bana,sonuçları da maalesef tam olarak beklediğim gibi oldu.
Ya erken final yaptılar... Ya da "erken" finale bile değer bulunmadılar... 
İsimlerini tek tek saymama gerek yok sanırım... 
Biten,yayından kaldırılan birçok dizinin nasibi tretman eksikliği değil de neydi??




Ben bir izleyici ve çaylak bir yorumcu olarak bunu gözlemlediysem profesyoneller neleri görmüştür siz düşünün...



Bu konu da bahsetmek istediğim bu kadar... 
Kısa oldu ama anlaşılır olmuştur inşallah.



Tek ricamdır;
Senaristler "tretmansız asla olmaz" desin...
:)


*****

Sürc-ü Lisan ettiysem affola..











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder